BRAND PUBLISHERS

28 januari 2020

De levenslust in de foto’s van Patritia Pahladsingh 




Fotografie: Bibian Bingen

Op haar 24ste gaf Bibian Bingen haar vaste baan bij TBWANeboko op om fulltime te gaan fotograferen. Drie jaar later dacht Patritia Pahladsingh meteen aan haar voor de foto’s bij haar interview over het gebrek aan diversiteit in de reclame- en mediawereld. Het weerzien leverde ongekunstelde spontane foto’s op vol levenslust en liefde. Zo kwamen ze tot stand.

Een shoot van een half uur
De shoot, bij Patritia Pahladsingh thuis in Den Haag, ging snel. Haar dochters van vijf hebben ‘de aandachtsspanne van een goudvis’, verklaart Patritia. ‘Na een half uur waren ze er helemaal klaar mee. Maar het was erg leuk, dat vonden zij ook.’ Dat is te zien: de lol spat van de foto’s af. Patritia: ‘Bibian was volgens mij helemaal in haar element. Ze weet de echte emoties en het juiste moment te vangen. Daarom heb ik haar ook voor deze foto’s gevraagd. Ze is jong en ambitieus en heeft een eigentijdse kijk op fotografie. Ik hoop dat ze het heel ver schopt.’

Bibian: ‘Ik vind het een eer dat Patritia aan mij dacht. We zijn samen van Amsterdam naar haar huis gereden en ze vertelde me waarom ze meedeed aan deze serie en waarom ze samen met haar dochters voor het interview gefotografeerd wilde worden. Haar beleving en ideeën sloten naadloos aan op die van mij. Patritia heeft zich nooit benadeeld gevoeld in de reclamewereld omdat ze een vrouw is; ze werd zich pas bewust van het feit dat dat misschien toch niet zo vanzelfsprekend is als ze dacht, toen ze merkte dat haar dochtertje op haar derde in hokjes dacht. Ik vond dat net zo’n eye-opener als Patritia, want ik heb me ook nooit benadeeld gevoeld als vrouw.’

Bibian over de foto’s: ‘Wat ik erg leuk vind is dat we de beweging hebben opgezocht; dat ze actie wilden, iets wilden doen samen. Het ging allemaal heel makkelijk, spontaan en open. Ik kan goed improviseren, weet snel wat en hoe ik het wil dus voor mij was het geen enkel probleem dat we snel moesten werken. Als we drie uur hadden gehad had ik niet geweten wat ik had moeten doen.’   


Over Bibian Bingen
Bibian Bingen heeft iets langer dan 2,5 jaar bij TBWANeboko gewerkt. Ze was 21 toen ze als artdirector werd aangenomen bij TBWAVidiboko, het in-huis videoproductiebedrijf van TBWANeboko. ‘Er was behoefte aan iemand die niet alleen ideeën bedacht maar ze ook kon uitvoeren. Ik fotografeerde al tijdens mijn studie Fashion & Branding aan het Amsterdam Fashion Institute AMFI. Nadat ik een keer een festival had gefotografeerd vroeg Vice me een zomer lang om diverse evenementen vast te leggen. Dit soort aanvragen bleef groeien terwijl ik fulltime bij TBWA werkte. Ik ging met bands mee naar het buitenland en kreeg grote klussen voor platenlabels, waarbij ik om de tafel zat met artiesten om mee te denken over het visualiseren van hun boodschap. Het werd zo veel dat ik na 2,5 jaar besloot om me te concentreren op de fotografie, om mezelf daarin nog beter te kunnen ontwikkelen.’
Bibian werkt nog steeds veel voor de muziekwereld, maakt daarnaast eigen werk en ze staat nog ‘met één been’ in de reclamewereld, zoals ze zelf zegt. ‘Ik vind het erg leuk om met creatieven bij een bureau samen te werken voor merken en toffe campagnes te schieten.’

Bekijk ook de eerdere interviews in deze serie met Bas Vroonland en John Olivieira en hoe zij geportretteerd werden door Ray Depatti en Sharon Jane.